Eten, centrum van het
leven
Ons lichaam heeft voedsel als brandstof nodig.
De voedingsstoffen worden in het lichaam omgezet en deze (ver)materialiseren zich.
Een maaltijd zonder daarbij iets te drinken is volgens Joods gebruik geen echte
maaltijd. Eten en drinken horen bij elkaar. Dat zijn twee wezenlijke aspecten
bij de maaltijd. In het Hebreeuwse woord drinken ligt ook het woord ‘fundament’
opgesloten. De lezer ziet dat de hiernavolgende Hebreeuwse woorden nagenoeg
identieke letters schuilen.
Drinken =
ShaTHaH
Fundament =
ShaTH
Maaltijd =
MiShaThaH
Verrassend heeft het Hebreeuwse woord voor maaltijd ook de uitdrukking voor ‘drinken’. Drinken is bij het eten daarom
het fundamentele van voedsel. Maaltijd betekent ‘mengen’ en in het Duits ‘Mischen’. Volgens Bijbels gebruik is het
ook normaal, dat bij de maaltijd brood en wijn hoort. Drinken is een stromen van de tijd. De tijd (getal 40) is het
langdurende, het chronische. Maak maar eens een tocht door de woestijn mee (het
veelvuldige zand). Dan wordt je als het ware door de tijd opgeslokt. Drinken
hoort dus zeker bij de ‘maaltijd’. In het lichaam kennen wij de weg door de woestijn. We worden ook door de tijd mee opgeslokt. Deze weg gaat via
de slokdarm naar het einde van de darm, eveneens is de endeldarm het einde van
de spijsvertering.
In de woestijn bestaat het langdurige en dit
heeft een verbinding met ‘vasten’. Mozes vastte veertig dagen op de berg Sinaļ.
Door te vasten reinigt de mens zich. De mens leeft niet van brood alleen. Men
zou onder begeleiding nog veertig dagen kunnen vasten, maar daar leent de
maatschappij zich niet echt voor. Bij een behandeling tijdens het vasten is het
noodzakelijk om zich terug te trekken, te mediteren of te bidden.
© www.natuurarts.info